Turismul arădean, un cartof fierbinte

de Andrei Ando | in Regional | 17 Iulie 2017, 07:17 | 0 comentarii

Subiectul turismul arădean a fost considerat un cartof fierbinte, ocolit, marginalizat. Astăzi, când subiectul este la modă, este actual, ne-am trezit că nu suntem acolo unde ne-am dori. Asta nu înseamnă că nu vom putea ajunge, dar reducerea decalajului durează. Potențialul de atracție al Aradului există. Este însă nevoie de timp, de gândire strategică și de foarte mult efort ca turismul să devină în Arad o sursă de venit, o afacere profitabilă - pentru că se poate! 

Nu știu dacă a existat o strategie turistică a Aradului în perioada comunistă. Este posibil să fi fost, pentru că, așa huliți și blamați cum au fost după 1990, comuniștii nu lăsau nimic la voia întâmplării, planificau, implementau, urmăreau rezultatele. După Revoluție, au existat cel puțin două strategii de dezvoltare a turismului în județul Arad, ambele în ultimii 10 ani. Mă refer strict la județ, nu numai la municipiu, și fac această precizare fiindcă există tendința de a face confuzii chiar și printre cunoscători. Ambele au încercat să urnească acest sector de activitate, să reducă inerția și să așeze prioritățile într-o ordine firească. Mai ales ultima strategie, cea care stabilește și brandul și logoul turistic al județului și propune înființarea Centrului Național de Informare și Promovare Turistică, sistematizează obiectivele pe câteva circuite bine determinate și stabilește câțiva pași esențiali, a însemnat o evoluție importantă. Acum, se dorește trecerea la un nivel superior, și până la sfârșitul lunii viitoare Aradul va avea o strategie actualizată, pentru următorii zece ani. Va cuprinde o perioadă importantă, aceea în care regiunea de vest a României se pregătește pentru sărbătorirea, la Timișoara, a Capitalei Europene a Culturii, în anul 2021, printr-o suită de activități la care Aradul este partener.

Turismul arădean are, neîndoios, potențial. Pus în context național și european, constatăm o tendință de creștere a calității serviciilor, a numărului de vizitatori, o îmbunătățire a condițiilor întâlnite de turiști la vizitarea obiectivelor. Totuși, există suficient scepticism cu privire la ceea ce ar putea vedea și trăi turistul, la nivel senzorial, în județul nostru, scepticism față de ceea ce oferă Aradul. Citim, nu rareori, relatări ironice, comentarii cinice (unele justificate, altele de dragul de a epata) iar acestea, datorită rețelelor sociale, nu mai rămân constatări de budoar sau de cafenea, ci fac înconjurul lumii. Opinii izolate ajung să dea tonul, în condițiile în care nu există o reacție suficient de fermă a celor implicați în fenomen (nu neapărat de negare, ci uneori de corectare a aspectelor semnalate). Evaluarea acestui potențial despre care vorbim nu ține cont de faptul că la Arad lucrurile sunt încă la început, fiindcă turismul (ca și cultura, de altfel) a fost socotit o activitate marginală și neglijat datorită caracterului său bugetofag. Autoritățile au preferat să ducă resursele înspre infrastructură și sănătatea publică, lăsând pe un plan secundar investițiile necesare în spații și obiective care atrag vizitatori. Noi, astăzi, comparăm Aradul cu locuri unde prioritățile au fost altele, iar comparația ne dezavantajează.

Am discutat des în ultima vreme despre potențialul turistic al Aradului. El este cert: Cetatea, deși este în proprietatea Ministerului Apărării, are o poveste care poate atrage; patrimoniul urbanistic; poziția naturală; legăturile cu istoria monarhiei, cu personaje relevante din al Doilea Război Mondial, cu oameni de cultură care și-au pus amprenta asupra județului și diversele personalități originare din Arad, cu o carieră fulminantă în străinătate sau peste Ocean, sunt elemente de atracție. Că nu am avut capacitatea să le punem în valoare, este o altă poveste. Nu înseamnă că ele nu există sau că sunt de ignorat. A lipsit preocuparea față de acest domeniu, interesul pentru pregătirea Aradului ca destinație turistică, sistematizarea cunoștințelor și acțiunea conștientă, țintită, de promovare și valorizare.

Subiectul turismul arădean a fost considerat un cartof fierbinte, ocolit, marginalizat. Astăzi, când subiectul este la modă, este actual, ne-am trezit că nu suntem acolo unde ne-am dori și ne irită această constatare. Asta nu înseamnă că nu vom putea ajunge, dar reducerea decalajului durează. Potențialul de atracție al Aradului există. Odată recunoscut acest potențial și conștientizată importanța subiectului, am convingerea că următorii ani vor aduce progrese importante care vor duce de la schimbarea Aradului din județ de tranzit în destinație turistică! Este însă nevoie de timp, de gândire strategică și de foarte mult efort ca turismul să devină în Arad o sursă de venit, o afacere profitabilă - pentru că se poate! Aș adăuga că la Consiliul Județean, echipa Cionca a produs deja primele rezultate vizibile - astăzi se discută despre turismul arădean, se identifică scenarii de promovare, se creează evenimente care arată oferta locală. Este un prim pas necesar în crosul prognozat pentru următorii ani! 

Comenteaza Printeaza

Noteaza articolul

Cele mai citite articole

  • ASTAZI
  • ULTIMELE 7 ZILE
  • ULTIMELE 30 DE ZILE
ziare
ziare-pe-net.ro stiri in timp real!
www.centruldepresa.ro
ziare.com