De ce firmele din România nu publică sumele din oferta salarială pe website-urile de joburi

in Regional | 17 Aprilie 2017, 11:12 | 0 comentarii

  Majoritatea companiilor din România nu publică salariile în anunțurile postate pe website-urile de joburi. Specialiștii în resurse umane consultați de MEDIAFAX susțin că fenomenul este determinat de contextul economic și de așteptarea că s-ar obține angajați pe mai puțini bani decât bugetul estimat.

„În România sunt puține companii care comunică în cadrul unui anunț de angajare nivelul salarial pentru poziția respectivă. Procentual, numărul acestora nu depășește 10% din totalul joburilor de pe site-ul eJobs.ro. Argumentele angajatorilor sunt multiple, dar, cel mai adesea, aceștia nu vor să divulge informații despre grilele de câștiguri întrucât, uneori, pot obține un specialist pe mai puțini bani decât bugetul estimat”, susține Bogdan Badea, directorul de vânzări eJobs - un portal de recrutări online din România.

„Dacă o companie are un buget net lunar de 1.000 de euro pentru plata salariului unui viitor angajat și reușește să găsească un candidat foarte bun care va accepta să primească 800 de euro, organizația va alege să facă o economie de 200 de euro în loc să ofere întreaga sumă”, explică reprezentantul eJobs.

„Alte companii preferă să țină salariile confidențiale pentru a nu fi nevoite să le explice angajaților diferențele salariale din companie, mai ales dacă discutăm despre diferențe salariale mari între doi ocupanți cu profil similar și cu posturi identice”, adaugă Badea.

Diferențele salariale între doi angajați cu profil similar care ocupă posturi asemănătoare este una dintre explicațiile pentru care companiile nu afișează salariile în cadrul anunțurilor publicate, consideră și Florin Godean, country manager în cadrul Adecco România - agenție internațională de recrutare și selecție personal. „Cel mai probabil, motivul pentru care nu se afișează (n.r. - salariile în cadrul anunțurilor publicate) este că există la nivel de companii oameni pe aceleași posturi. Având în vedere dinamica salariilor din România, de cele mai multe ori, persoanele nou-angajate pot să negocieze în funcție de cerere și ofertă salarii mai mari. Astfel, pentru a nu crea o situație tensionată în cadrul companiei, se preferă să rămână confidențială, așa cum e prevăzut în lege”, explică Florin Godean.

Pentru joburile din telecomunicații, pe site-urile din Marea Britanie sunt afișate anunțuri în care sunt menționate salariile anuale. În schimb, pe site-urile de joburi din România, precum ejobs.ro sau bestjobs.eu, în anunțurile publicate de Telekom nu este precizat salariul. Spre exemplu, pentru funcția de manager de proiect în cadrul uneia dintre filialele Deutsche Telekom Account din Dusseldorf, Bonn sau Frankfurt, anunțul companiei publicat pe site-ul reed.co.uk include un pachet salarial de 110.000-125.000 de euro pe an, plus bonusuri. Telekom precizează, pentru MEDIAFAX, că prezentarea ofertei salariale ține cont de maturitatea pieței forței de muncă. „Ne dorim ca viitorii noștri angajați să aleagă Telekom dintr-un cumul de considerente, pe care să aibă ocazia să le cunoască alături de oferta financiară. Totodată, avem în vedere experiența diferită, gradul de senioritate al candidaților în momentul în care facem o ofertă. De asemenea, să nu uităm că piața forței de muncă din România nu este încă una consolidată sau ajunsă la maturitate, această practică fiind uzuală în piețe precum Marea Britanie”, arată reprezentanții Telekom.

Un alt motiv pentru care firmele din România nu publică salariul este reprezentat de dorința de a atrage candidați care sunt interesați de postul respectiv și nu de salariu. „Ar fi mai multe explicații (n.r. pentru care firmele nu publică salariile). Unele țin de cultura pieței muncii din fiecare țară, de contextul economic, altele țin strict de politicile de companie, iar altele țin pur si simplu de dorința celor de la HR (n.r. - resurse umane) de a atrage candidații cu competențele cele mai bune pentru un rol, minimizând însă importanța așteptărilor salariale ale candidaților. E și o diferență de filosofie managerială. Afișarea salariului arată clar că angajatorul plătește valoarea postului și nu valoarea angajatului din postul respectiv. Trebuie să se asigure doar că angajatul are competența necesară îndeplinirii postului”, spune Felix Toma, country manager pentru România și Bulgaria al GI Group – companie profilată pe furnizarea de servicii pentru dezvoltarea pieței muncii.

Pe platformele online din Marea Britanie destinate anunțurilor pentru locuri de muncă, la categoria șofer, compania de recrutare Got People oferă posturi pentru șoferi de camion cu salarii care încep de la 30.000 și ajung la 40.000 de lire pe an. Șoferul candidat ar avea nevoie de permis de conducere categoriile C și E și de experiență de conducere în Uniunea Europeană. Anunțul postat de site-ul reed.co.uk are 18 aplicații.

Skiptrans, membră Jost Group - companie internațională de transport situată în Luxemburg și Belgia - caută șofer pe TIR cu permis de conducere B, C și E care „să lucreze într-o echipă dinamică, la standarde europene”, potrivit anunțului postat pe site-ul ejobs.ro. Salariul este fix, iar contractul de muncă se încheie în România.

Lipsa de transparență a grilei de salarizare este subliniată de mai mulți reprezentanți ai companiilor specializate în resurse umane. „În România sunt puține companii care au politici salariale transparente și bine puse la punct, mai ales companiile românești”, punctează Raluca Peneș, coordonator de resurse umane al Smartree - companie care activează pe piața de externalizare a serviciilor de salarizare și administrare de personal. Spre exemplu, în România, în anunțul postat de magazinul online de home&deco Piatraonline pe site-ul ejobs.ro, compania nu menționează salariul unui angajat, dar precizează pozițiile disponibile, descrierea jobului, detalii despre program și locație și descrierea companiei.

„Sunt și companii care publică salariul, dar, în general, pentru meseriile necalificate, din producție, spre exemplu manipulanți, stivuitori, din comerț sau pentru meseriile de entry level”, precizează Raluca Peneș.

În cazul pozițiilor de top sau middle management, companiile din România nu obișnuiesc să publice oferta salarială, menționează reprezentanta Smartree.

Publicarea nivelului salarial pe platformele online de recrutare depinde foarte mult de politica de promovare a fiecărei companii, potrivit Sorinei Donisa, director executiv în cadrul APT - companie de servicii de resurse umane din România.

Dacă firmele aleg să nu afișeze salariul într-un anunț publicat online, acestea pierd din vedere timpul pe care ar putea să îl economisească cu numărul de candidați selectați, în cazul în care aceștia nu ar mai fi interesați de post la aflarea salariului.

„Ceea ce pierd din vedere aceste companii, însă, este faptul că transparentizarea salariilor vine cu o eficientizare a costurilor cu recrutarea. Companiile care fac public salariul încă din primele etape ale procesului de selecție, reușesc să atragă acei candidați care sunt real interesați de acea poziție. În plus, perioada în care au deschisă poziția pentru recrutare se reduce semnificativ, ajungând chiar să obțină un timp redus cu 50% față de cei care optează să comunice pachetul salarial într-o etapă ulterioară”, explică Bogdan Badea, directorul de vânzări al eJobs.

Comenteaza Printeaza

Noteaza articolul

Cele mai citite articole

  • ASTAZI
  • ULTIMELE 7 ZILE
  • ULTIMELE 30 DE ZILE
ziare
ziare-pe-net.ro stiri in timp real!
www.centruldepresa.ro
ziare.com