INTERVIU – arhitecţii Ștefan Barutcieff şi Dorin Ştefan: „Rezistențele societății în fața arhitectului sunt frustrante, obositoare, infinite”

in Interviu | 14 Septembrie 2016, 09:47 | 0 comentarii

 Într-un interviu acordat agenţiei MEDIAFAX, arhitecţii Ștefan Barutcieff şi Dorin Ştefan implicaţi în proiectul urban "Expoziția Instalart" au vorbit despre domeniul lor, cel din urmă declarând că rezistențele societății în fața arhitectului sunt: "Frustrante. Obositoare. Infinite".
Expoziția Instalart/ Obiect/ 004. Inspired by UniCredit Bank, a reunit șase proiecte de design destinate mediului urban, realizate de cunoscuți designeri și arhitecți români, printre care şi Ștefan Barutcieff şi Dorin Ştefan
Instalațiile expuse au fost propuse pentru PIDU Central București, proiect agreat de Primăria Capitalei.
Cele șase proiecte vor propune un obiect, o instalație, un concept care ar putea să completeze Planul Integrat de Dezvoltare Urbană (PIDU) agreat de Primăria Capitalei și care are ca direcţie majoră crearea unui centru al Bucureştiului competitiv la nivel naţional şi internaţional. Mai exact, presupune stabilirea unui traseu de două ore care reunește spații publice comunitare cu activități bine definite, integrate într-un sistem la nivelul întregului oraș. Proiectul este ghidat de arhitectul Mario Kuibuș, în cadrul inițiativei sale numite TUB.
Astfel, designerii care au expus în cadrul expoziției de la București Mall si Plaza Romania sunt: Ștefan Barutcieff - "Museum Line" susținut de Kerrock, Dorin Ștefan - "Omagiu lui Andrei Cadere" susținut de Plaza România, Corvin Cristian - "Restituție" susținut de București Mall, Robert Marin - "Bucur" susținut de Stella Artois, Mihai Popescu - "Portobello" Stradale susținut de Brikston, Mădălin Gheorghe - "The ExFormation Panel" susținut de Biutiful.
MEDIAFAX a adresat celor doi arhitecţi, Ștefan Barutcieff şi Dorin Ştefan, un set de trei întrebări.
Reporter: Ce mai poate face un arhitect pentru un oraș ticsit de proiecte strâmbe?
Dorin Ştefan: Problema realizărilor "strâmbe" este în primul rând o problemă de legislaţie. Nu există o Lege a Urbanismului. Sunt tot felul de legi incomplete care se leagă strâmb şi fac ineficient sistemul din urbanism şi arhitectură. 
Desigur cum se şi face, arhitecţii şi designerii să facă oferte publice alternative pentru spaţii publice, dat fiind ineficienţa concursurilor publice de arhitecura (se legă de ceea ce spuneam referitor la legi). În altă ordine de ideii şi breaslă este prost organizată, axată doar pe reprezentare şi nu pe acţiune, nu este proactivă.
Ștefan Barutcieff: În calitate de Creative Director la Pilotfish, München, am călătorit destul de mult și, dat fiind interesul pentru muzeele n-am putut să nu remarc rolul binefăcător al artei în cadrul urban. Bucureștiul are nevoie nu numai de soluții pragmatice, legate de trafic, igienizare etc., dar și de zone în care locuitorii să se poată hrăni cu frumusețe, să simtă că trăiesc într-o societate mai umană. Cred ca arta poate avea acest efect aproape magic asupra oricărui individ dispus să se lase în mâinile ei.
Rep: Care-i ideea ta din cadrul expoziției şi ce şanse de materializare are?
D.Ş.: Ideea mea este simplă. 2O. Omagiu şi Orientare. Readucem în conştiinţa publică un important artist conceptualist internaţional de origine română-Andrei Cadere, şi-l implantăm ca reper de recunoastre şi orientare în oraş. Andrei Cadere făcea şi risipea semne în spaţii publice. Eu, prin intermediul obiectelor sale, propun un marcaj în spaţiul public. Urmăreşte semnul şi el te conduce pe poteca de munte spre înălţimi. Te ajută să nu te pierzi. Te ajută să nu uiţi drumul.
Ş.B.: Ideea principală a instalației Museum-Line este să promoveze muzeele din București, atât pentru turiști, cât și pentru locuitorii metropolei. Este, dacă vreți, o jumătate de "cameră de muzeu" în spațiul public, designul are forma a doi pereți, cu două ecrane în interior, reprezentând lucrările din muzeu. În prima fază, proiectul a fost dezvoltat în colaborare cu Muzeul Național de Artă al României, dar conceptul este gândit modular, deci fiecare muzeu din București ar putea să aibă propria instalație urbană, poziționată în multiplele zone pietonale. Sperăm cu toții ca rezultatele să nu rămână doar la stadiul de prototip, ci să fie puse în practică.

Rep: Care-s rezistențele societății în fața arhitectului?
D.Ş.: Frustrante. Obositoare. Infinite.
Ş.B.: Societatea românească este în general deschisă către inovație, există foarte mult talent și creativitate, problemele se ivesc mai mult în partea de implementare, etapele nu sunt întotdeauna respectate și nu se acorda suficient timp prototipurilor. Pe de alta parte am impresia că designerul/ arhitectul este perceput într-o lumină prea artistică și elitistă, acesta ar trebui să gandească din start orice proiect prin a cunoaşte cât mai bine utilizatorul, ca în final viziunea sa să se potrivească cu nevoile practice ale individului, sa nu fie impusă forțat.
Expoziția Instalart/ Obiect/ 004 a fost lansată în cadrul unui vernisaj în data de 21 iulie la București Mall, unde a stat până pe 9 august, când s-a mutat în Plaza România, pentru alte trei săptămâni. În toamnă, aceasta va putea fi văzută în Cluj-Napoca, Iași și Timișoara.
București Mall este primul centru comercial modern de tip shopping mall din România, deschis în septembrie 1999. Încă de la lansare, București Mall a redefinit experiențele urbane ale publicului și a deschis noi drumuri în materie de modă și entertainment. În ultimii doi ani, Bucuresti Mall a trecut printr-un amplu process de renovare și modernizare, prin care și-a reconfigurat spațiile și a implementat un design atractiv și modern atât în interior, cât și la exterior, pentru a rămâne una dintre destinațiile de shopping preferate ale bucureștenilor.
Grupul Anchor este prezent în România din 1997, fiind unul dintre cei mai puternici jucători de pe piață prin portofoliul său de proiecte de retail, rezidențiale și clădiri de birouri. Anchor Grup a construit în România București Mall, primul centru comercial modern la nivel local. De asemenea, grupul deține Plaza România, una dintre cele mai populare destinații pentru cumpărături din București, Anchor Plaza, prima clădire de birouri de clasă A integrată cu un centru comercial, și InCity Residences, ansamblu rezidențial situat în centrul Capitalei. Valoarea totală a investițiilor efectuate până în prezent se ridică la peste 350 milioane euro. Grupul continuă activ dezvoltarea unor proiecte de anvergură și extinderea platformei de servicii. 


Comenteaza Printeaza

Noteaza articolul

Cele mai citite articole

  • ASTAZI
  • ULTIMELE 7 ZILE
  • ULTIMELE 30 DE ZILE
ziare
ziare-pe-net.ro stiri in timp real!
www.centruldepresa.ro
ziare.com