Ansamble pentru submarine, piese pentru mașini de lux, tramvaie, trenuri - asta e industria locală cu care Aradul întâmpină 1 mai!

de Andrei Ando | in Regional | 1 Mai 2013, 10:31 | 1 comentariu

 

Obișnuim să ne raportăm nostalgic la trecutul industrial al Aradului, la vremuri când aici se fabicau mobilă la CPL, strunguri la Strungul, vagoane la UVA, textile la UTA, Teba, Tricoul Roșu, îngrășăminte la Combinatul Chimic. Și multe, multe altele!

Avem însă cu ce ne lăuda și acum. Chiar dacă industria locală a suferit mutații serioase după revoluție și anii de privatizarea, Aradul, cu un șomaj de 3,5%, este totuși un important rezervor al producției industriale în România. Este adevărat că majoritatea capacităților de producție tradiționale au dispărut. Dar au apărut și s-au impus altele, nu numai la nivel local, ci mondial. Astăzi, mașini de lux Mercedes, Toyota, Land Rover rulează cu sistemul electric realizat la Arad, cu volanele și centurile de siguranță fabricate aici. În Italia, Cehia, Brazilia, oamenii călătoresc cu trenul în vagoane arădene. În Statele Unite, marfarele care transportă produse sunt realizate, unele, în orașul de pe Mureș. Tradiția industrială arădeană a murit puțin, apoi a renăscut pe alte coordonate.

Încercăm o trecere în revistă a industriei locale, cu care Aradul întâmpină ziua de 1 mai, ziua internațională a celor ce muncesc. Iată care sunt principalele coordonate ale industriei noastre:

-fabricare de volane, centuri de siguranță pentru mașini de lux (Takata)
-fabricarea instalațiilor electrice pentru cele mai multe tipuri de autoturisme realizate în Europa (Leoni, Yazaki, BOS, Delphi)
-realizarea de ansambluri pentru submarine
-realizarea articolelor de încălțăminte speciale, folosite în experimentele astronauților
-construirea de tramvaie (la fosta fabrică de strunguri)
-construirea de vagoane de călători (la Astra Vagoane Călători, fostă Weitzer, cea mai longevivă companie arădeană)
-construirea de vagoane marfă
-realizarea de binale pentru mobilă (la Feroneria, succesoarea IAMMBA, una dintre puținele fabrici rămase în picioare din perioada comunistă)
-produse din carne (Filip, Lazar & Sohne)
-mobilier, canapele (Cotta Internațional)
-produse textile (Rosco Textil)
-producția de burdufuri pentru autobuze (Hema)
-realizarea de supape (Vavetech)
-pavele (Senini - Chișineu Criș)
-producția de utilaje agricole (MAschio Gaspardo Chișineu Criș)
-binale pentru mobilă (Feroneria)
-fabrici de lapte și produse din lapte (Pecica, Hălmagiu, Curtici)

Este posibil ca unele să le fi omis din enumerare. Este la latitudinea dumneavoastră să ne ajutați să completăm lista. Desigur, pornind de la această enumerare se poate broda mai departe, despre salarii, condiții de muncă, respect față de angajat. Sunt teme bune de discuție și de meditație acum, de 1 mai. Muncitoresc!








Comenteaza Printeaza

Noteaza articolul

Comentarii (1)

CAI Curtici .. ati spus doar lapte , mai are si fabrica de paine si preparate din carne Sebis = piele Ineu = tricotaje Santana- HAI si Magontech Zimand = Webasto , trape ETC :)

de Radu pe 03.05.2013 la 20:26

Adauga comentariu:

caractere disponibile
capcha

Cele mai citite articole

  • ASTAZI
  • ULTIMELE 7 ZILE
  • ULTIMELE 30 DE ZILE
ziare
ziare-pe-net.ro stiri in timp real!
www.centruldepresa.ro
ziare.com